Achton, O. (2001): ”Udebogen”, Klim.
Achton, O. (2005): "Naturfag - overvejelser om uderummet"., Klim.
Agger, P. et al. (red.) (2003): "Naturens værdi - vinkler på danskernes
forhold til naturen", GAD.
Ahlburg, N (2023): Naturdannelse året rundt - fortællinger fra
naturformidlers praksis, Turbine.
Ahlburg, N. & L. Beck (2021): "Naturdannelse - naturformidlerens håndbog",
Turbine.
Albertslund kommune: ”Kogebog for naturlegepladser i Albertslund”, Rapport.
Andersen, H, C. Emmeche, M. Norup & P. Sandøe (2006): "Videnskabsteori
for de biologiske fag", Biofolia.
Andresen, B. (2001): ”Kvalitet i e-læring”, Christian Ejlers
Forlag.
Andresen B,W. & A-V Jensen (red.) (2002): "Naturklubbens bog",
Natur og Ungdom.
Andreasen Lysgaard, J. & N. Jordt Jørgensen (red.): "Bæredygtighedens
pædagogik", Frydenlund Academic, 2021.
Bagøien, T. E. (red.) (2006): "Barn i friluft - om verdifullt friluftsliv",
Sebu Forlag, Norge.
Baker, R. (1996): "Sædkrigen: Utroskab, sex-kampe og andre træfninger
i soveværelset." Borgen.
Bang, P. (1998): ”Natur og udeliv med børn.” Forlaget Børn & Unge.
Barnes, R. D. (1987): "Invertebrate zoology." Saunders College.
Bentsen, P, Andkjær, S. og N. Ejbye-Ernst (2009): "Friluftsliv, Natur,
samfund og pædagogik", Munksgaard.
Berg, Ø. (2001): ”Vildt og barsk – børnenes vildmarksbog”,
Klematis.
Bergholdt, L. (2011): "Udepædagogik- naturligvis", Munksgaard.
Bezzel, E. (2004): "Fuglefjer - bestemmelse af fjer fra hjemlige fugle", Lindhardt & Ringhof.
Bille, T. & L. Schack-Nielsen (2002): "Familiens naturbog",
Politikens Forlag.
Birkeholm, J. (1994): ”Vildmarken begynder i baghaven”, Hernov,
Bjarnhof Storm, P. (red.) (2007): "Værksted, natur og teknik for
pædagoger",
Frydenlund.
Bjerg, M. & K. Halberg (2002): ”Vild natur i Danmark. GAD.
Bjerg-Thomsen, H. & S. Risborg (2006): "Børn og jagt",
Jagtforlaget.
Bjerke, T. (1994): ”Barn, natur, friluftsliv”, Landbruksforlaget,
Norge.
Blichfeldt, S. (red.) (1998): ”Kompendium om naturvejledning”.
Udviklingsværkstedet for Naturformidling.
Bollesen, H.D. (2003): "Økologi for fremtiden", Hovedland.
Borén R. S. (2009): "Friske æblekinder og troldeskjul",
Frydenlund.
Boven, J. (red.) (2017): "The SAGE Handbook of Outdoor Play and Learning",
SAGE Publications.
Braute, J.N. & C. Bang (1997): "Bli med ut!", Universitets
Forlaget, Oslo.
Breiting, S. (1986): ”Vi undersøger årstiden.” Skarv.
Broström, S. & T. Frøkjær (2018): "Sciencebæredygtighed
og matematisk opmærksomhed", Dafolo.
Broström, S. & T. Frøkjær (2015): "Science i dagtilbud
- børn og pædagoger undersøger naturens lovmæssigheder",
Dansk Pædagogisk Forum.
Bruun, J. (2001): "Natur, national identitet og engagement i miljøspørgsmål." Danmarks
Pædagogiske Institut, DPI nr. 2000.35.
Brun, Henriette (2020): "Worfor - Forunderlige fortællinger i et
legende univers", Dafolo
Brødgaard, P. et al (2022): Børns naturdannelse - inspiration
fra 9 eksempler i praksis, Friluftsrådet, 2022 (kan downloades fra https://friluftsraadet.dk/files/media/document/16419%20Friluftsr%C3%A5det_Naturdannelse_WEB_180ppi.pdf).
Brøndegaard, V.J. (1986): "Folk og fauna - dansk etnozoologi" (3
bind). Rosenkilde & Bagger.
Brøndegaard V.J. (1987): "Folk og flora - dansk etnobotanik" (4
bind). Rosenkilde & Bagger.
Burnie, D. (1992): ”Din bog om naturen”, Politikens Forlag.
Bursell J. (2002): ”Friluftsliv - under åben himmel året
rundt”. Politikens Håndbøger.
Bursell, J. (2015): "Friluftsliv - fra drøm til virkelighed",
Outdoor Consult.
Chinery, M. (1981): ”Naturhåndbogen.” Forum.
Cornell, J. B. (1993): "Giv børn del i naturen". OP-forlag.
Cullberg, J. (2002): ”Dynamisk psykiatri i teori og praksis”.
Czikszentmihalyi, M. (1991): ”Flow – optimaloplevelsens psykologi.” Munksgaard.
Dahlgren, L.O. & A. Szczepanski (2001): ”Udendørs pædagogik – boglig
dannelse og sanselig erfaring.” Forlaget Børn & Unge.
Damgaard, B. (2017): "Hajer i børnehaven - om natur- og sciencepædagogik",
I: Mortensen, T. H: "Grundfaglig viden om pædagogiske miljøer
og aktiviteter", Akademisk Forlag.
”Danmarks Natur” - i 12 bind (1979-1982). Politikens Forlag.
Dewey, J. (1974): "Erfaring og opdragelse", Christian Ejlers Forlag.
Didriksen, U. (1993): ”Anderledes skolegårde og legepladser”, Skoletjenesten
Lejre Forsøgscenter og Zoo.
Duncanson, A. (2001): "Økologi begynder hjemme". Borgen.
Durrell, C. (1983): ”Min naturbog.” Haase.
Edlev, L. (2004): "Natur og miljø i pædagogisk arbejde",
Munksgaard.
Edlev, L. (2019): "Naturterapi - oplev naturen, styrk livet",
Gyldendal.
Egede Andersen, P. (1991): "Besøg naturen." Komma & Clausen.
Eggers, J. (1986): ”Byg et miljøakvarium.” Skoletjenesten
Danmarks Akvarium.
Egholm, F. (2003): ”Børnenes snittebog”, Olivia.
Ejbye-Ernst, N (2019): "Natur,
udeliv og science - et nyt læreplanstema", Hans Reitzels Forlag.
Ejbye-Ernst, N. & D. Stokholm (2015): "Natur og udeliv – uderummet
i pædagogisk praksis", Systime.
Elfström, I. et al (2008): "Barn och naturvetenskap", Liber, (udkommet
feb. 2012 på dansk: "Børn og naturvidenskab",
Akademisk Forlag).
Emmeche, C. (1988): ”Information i naturen”, NNF.
Enemark, C. (1996): ”På opdagelse i naturen”, Spejderforlaget.
Engelbøl, S. (1986): ”Børn ser på planter og dyr”,
Aschehoug.
Ernst, B. (1998): ”Naturens pædagogik”, Semiforlaget.
Ferry, L. (1994): "Den nye økologiske orden", Munksgaard/Rosinante.
Fischer, U. & B.L. Madsen (1991): ”Se Her – om børns
opmærksomhed og pædagogens rolle”, Forlaget Børn & Unge.
Fitzsimons, C. (1997): ”50 natur aktiviteter, Atelier.
Fjørtoft, I. (1999): ”Leik og læring i hundredemeterskoven”, Høgskolen
i Telemark.
Fog, K. (1998): ”Grundbog i økologi”, Nucleus.
Frandsen, T. (2000): "Den store kanohåndbog", Forlaget
Mosegaard.
Fryd, M, O. Haslund & O. Wohlgemuth (1991): "Development, growth
and egg production of the two copepod species Centropages hamatus and Centropages
typicus in the laboratory", Journal of Plankton Research.
Fält, L. (1998): "Uteliv - med överlevnadsteknik", Wahlström & Widstrand.
Gardner, H. (1997): "De mange intelligensers pædagogik",
Gyldendal Uddannelse.
Gardner, H. (1998): "Sådan tænker børn - sådan
lærer de", Gyldendal Uddannelse.
Geertsen, V. et al. (2002): ”Politikens økologiske haveleksikon”,
Politikens Forlag.
Geisling, P.Q. (2017): "Naturen på recept", Gyldendal.
Giddens, A. (1997): ”Modernitet og selvidentitet”, Hans Reitzels
Forlag.
Giersing, M. et al. (2006): "Husdyrhold - adfærd, velfærd
og etik", Landbrugsforlaget.
Gjerløff, A & K. Elmose Vad (red.) (2021): "Hvilken natur? En
antologi om natursyn og natur i Danmark", Biologforbundet.
Gollander, Thomas (2019): "Oplev Danmarks natur med børn",
Legind
Gottlieb Hansen, C. (1994): ”Hvad er det ?”, Nul til Fjorten.
Gottlieb-Hansen, C. (1987): ”Tør du kysse frøen”, Frie
Børnehaver.
Grahn, P. et al. (1997): ”Ute på Dagis.” MOVIUM, Sverige.
På dansk: P. Grahn et al. (2000): ”Børns udeleg – Betingelser
og betydning”, Forlaget Børn & Unge.
Greve, J. G. (2020): "Ud med ungerne - året rundt", Politikens
Forlag.
Grytter, D. (1992): ”Naturbørnehave”, Rapport fra
Skov- og Naturstyrelsen.
Grønne spirer (2012): "150 gode grunde til at vi skal ud i dag - Ideer,
tanker, og viden om naturpædagogik", Grønne spirer og Friluftsrådet.
Hammershøj, L. (red.) (2022): Legekunst - leg, dannelse,
kunst og kultur i dagtilbud. Samfundslitteratur.
Hansen, D, M.Aa. Knudsen & D. Nielsen (1999): ”Ud i naturen - aktiviteter
i den nære omverden”. Gyldendal.
Hansen, P. (1993): "Livets opståen og udvikling." Natur & Museum,
32. årgang nr. 4.
Halvorsen, K. V. & M. M. Tveit (1993): ”Barn oppdager naturen”,
Landbruksforlaget, Norge.
Hansen, K. (2017): "Det store svigt - Beretningen om hundrede års
naturfredning i Danmark", Gads Forlag.
Hansen, M. DD & R. Hyldgaard (2022): "Insekternes bog",
Politikens Forlag.
Hartmeyer, R. og S. Præstholm (2021): Børns naturdannelse - Naturen
i barnet, barnet i naturen, Center for børn og natur, Friluftsrådet,
(kan downloades fra https://centerforboernognatur.dk/dokumenter/B_rns_Naturdannelse_final_rapport__web_2021.pdf).
Hattingh, G. (2002): "Overlevelsesmanual", Forlaget Atelier.
Hede, Jesper (2020): "Bushcraft i Norden", Muusmann Forlag
Helldén, G. (2003): "Børns tanker om økologiske
processer", L&R Uddannelse.
Helldén, G. et al. (2010): "Vägar till naturvetenskapens
värld",
Liber.
Holberg, S. (2007): "Børn, friluftsliv & natur", Forlaget
Børn & Unge.
Holm, H. & L. Møllgaard (2003): "Kogekunst i gløder",
Spejderforlaget.
Holmstrup, M. (red.) (2003): ”Økologisk landbrug og naturen”,
GAD.
Hunding, C. (1998): ”De dyrebare dråber – Danmarks drikkevand”,
Kaskelot.
Husted, M. et al. (red.) (2023): "Bæredygtighed og dagtilspædagogik
- eksperimenter, dilemmaer og læreprocesser", Frydenlund.
"Hvordan får man grønne børn ?" (1991), Video fra
Landsforeningen Frie Børnehaver og Fritidshjem.
Hyllested, T. (2020): "Natur/teknologididaktik - Naturfagsundervisning for
begyndere", Hans Reitzels Forlag.
Høegmark, S. et al. (2020): "Vi er natur - genopdag naturen
og mærk dens helbredende kræfter", Muusmann forlag.
Jensen, E. S. et al. (red.)(2002): ”Visioner for fremtidens jordbrug”,
GAD.
Jensen, S. V. (2009): "Vorherres Køkkenhave", Forlaget
Revling.
Juhl, A. & S. Kjelstrup (red.) (2017): "Aktiviteter, kultur og natur",
Munksgaard.
Jørgensen, B. (2003): ”Dyret i dit spejl”,
Gyldendal.
Jørgensen, B. (2002): "Sex - hvad er meningen - kønslivets
naturhistorie." Høst.
King, A. (1991): "The first global revolution - a report by the Council
of the Club of Rome." Pantheon Books.
Klippenberg, M. & M. Stoltze (2021): "Biodiversitet - sådan
skaber vi en rigere natur", Lindhardt og Ringhof.
Knoop, H.H. (2002): ”Leg, læring & kreativitet”,
Aschehoug.
Knudsen, A. (1995): ”Naturen og samfundet.” I "Natursyn",
LOK-debatbog.
Kofoed, A. (2019): "Anders Kofoeds store bog om naturen",
Lindhardt og Ringhof.
Kofoed, A (2021): "Meningen med livet - menneskedyret fra fødsel
til død - og lidt efter", Lindhardt og Ringhof.
Kold, A. (1989): "Årets gang i naturen", Munksgaard.
Krekeler, H. (1996): ”Natureksperimenter”, Klematis
A/S.
Kreuter, M-L. (1992): ”Økologisk havebrug - en håndbog”,
GAD.
Kruse, S. (2002): "Naturoplevelsernes didaktik - iagttagelser af de iscenesatte
naturoplevelser med naturvejledning som eksempe"l, Ph.d.
afhandling fra DPU.
Kurt-Nielsen, J. (2006): "Man tager en alligator eller en leguan af passende
størrelse",Vandkunsten.
Källman, S. & J. Jäger (2004): "Friluftsliv og overlevelse",
Forlaget Flachs.
Lamprecht, L, S. M. Markmann, F. Tybjerg & J. Vilhelmsen (2005): KID-Projekt
- Liv, leg og læring i naturen, http://www.naturpaedagogik.dk/rapporter/kidprojektrap.pdf.
Langer, T.W. (1987): ”Giftplanterne...” Fra: Lademanns
Have- og Planteleksikon.
Langholm, G (red.) (2011): "Forskerfrøboka - Barn og natur".
Fagbokforlaget Vigmostad & Bjørke.
Larsen, S.V. (1995): ”Natur.” I "Natursyn",
LOK-debatbog.
Lehmann, B. (1998): "Om dyrene i haven og deres interessante sexliv", Biblioteket Øverste
Kirurgiske.
Lindberg, J. & K. Tveden (2017): "Med Jon i vildmarken - outdoor tips
og tricks", Turbine.
Ljunggren, R (2019): På sheltertur - En guide til nære
oplevelser i naturen, Muusmann.
Louv, R. (2014): "Det sidste barn i skoven", Profic.
Lübcke, P. (1995): ”Naturværdier. Mennesket og naturen”,
Odense Universitetsforlag.
Madsen, B. Lauge (2017): "Husdyrhold - adfærd, velfærd og
etik", Forlaget Epsilon.dk.
Madsen, B.Leicht (1994): "Børn, dyr og natur",. Forlaget
Børn & Unge.
Madsen, B.Leicht (1990): "Børn og dyreetik", Dyrenes
Beskyttelse
Madsen, B.Leicht (1992): ”Kan du lide dyr?" Dyrenes
Beskyttelse.
Margulis, L. (1992): "Biologisk striptease", Munksgaard.
McManners, H. (1998): "På lejrtur - en praktisk håndbog", Pædagogisk
Bogklub.
Meyer, K. (1994); ”How to shit in the woods”,.
Ten Speed Press.
Mikkelsen, H. (1996): ”Det grønne i børnehaven”,
Dafolo.
Morris, D. (1991): ”Den herskende abe - pagten mellem dyr og menneske”,
Gyldendal.
Morris, D. (1977): ”Menneskers adfærd”,
Gyldendal.
Morris, D. (1996): ”Det menneskelige dyr”, Egmont.
Morris, D. (1986): ”Den nøgne abe”, Gyldendal.
Mortensen, J. (1992): "Når tågen letter".
Rapport fra Herning kommune.
Mortensen, J (1999): "En verden af oplevelser. Natur til enhver tid -
for alle". Rapport fra Herning kommune.
Myrhøj, G. (1988): ”Giv dem en grøft”,
Trio.
Mæhllum, A, N. D. Hensley & J. Hensley (2017): "Mad med naturens
vilde planter", Politikens Forlag.
Mølgaard, P: (2014): "Giftige planter - i
naturen, i haven, i køkkenet og på marken", Koustrup & Co.
Maarup, L.Z. & M.L. Hansen (1998): Nu skal vi ud... Årets
gang i naturen, Geografforlaget.
Neumann, T. (2015): "Gode naturoplevelser for børn med autisme
og særligt
sensitive børn", Pressto.
Nielsen, T. A. (1993): ”Tur – Natur.” GAD.
Naturpatruljen: "Helt i skoven", DVD, DR Multimedie,
2004.
Nul til Fjorten. "Temanummer om Børn og Natur".
1994.
Nul til Fjorten: Tidsskriftet 0-14: "Børn leger og lærer
i naturen", Dansk Pædagogisk Forum, 2004.
Nyrop-Larsen, T. (1998): ”Naturlegepladser.” Friluftsrådet.
Nyrop-Larsen, T. (2007): "Barnets naturbog", Frie Børnehavers
Forlag.
Nyrop-Larsen, T. (2008): "Hjælp, en løve! - naturformidling
til små børn". Frie Børnehavers
Forlag, 2008.
Nøhr, S. (1997): ”Brug byen - til at arbejde med byøkologi
i historiske perspektiv”, Udviklingsværkstedet
for Naturformidling.
Nørretranders, T. (2002): "Det generøse menneske",
People's Press.
Nørretranders, T. (2000): "Mærk verden",
Gyldendal.
Olsen, S. (2015): "Kampen om Danmarks natur",
GAD.
Pears, P. (2000): ”Alt om kompost”,. Akacia.
Pedersen, B. & A. Brodersen (1996): ”Haser i skoven”, Fyns
Pædagogseminarium.
Piaget, J. (1982): ”Barnets psykiske udvikling.” Forlaget Hans
Reitzel (nyt oplag – oprindelig udgave fra 1970).
Plum, C. (1996): ”Økologi i daginstitutioner.” Nul
til fjorten 2/96.
Poeten (Poul Sørensen) (2000): ”Barske børnerim for viderekomne
voksne”, Borgen.
Paludan, K. (2004): "Skole, natur og fantasi",
Aarhus Universitetsforlag.
Rasmussen, K. K. (1998): "På tur - i skoven",
Atelier.
Rasmussen, K. K. (1998): "På tur - ved stranden",
Atelier.
Rasmussen, K. K. (1998): "På tur - ved sø og å",
Atelier.
Roepstorff, S. (2022): "Klimapsykologi", People's.
Rolapp, J. (1996): ”Turprojekter.” Forlaget Politisk Revy. A-M.
Rytter (2002): "At finde ressourcer - praktisk specialpædagogik”,
Systime.
Rosengren, R. (2018): "Barnet i naturen - naturen i barnet", Sundhedsfremmende
pædagogik, Blue Pearl.
Rothenborg, M. (2006): "I strid med naturen",
Gyldendal.
Sand-Jensen, K. & C. Lindegaard (2004): "Ferskvandsøkologi",
Gyldendal.
Sandell, K. et al. (2003): ”Miljödidaktik – naturen, skolan
och demokrati”, Studentlitteratur AB, Lund.
Sellgren, G. (2009): "Naturpaedagogik", Epago, Malmö.
Servé, K. (2001): "Forårsplanter i skoven." Dafolo.
Sigsgaard, E. (2003): ”Skældud”. Pædagogisk
Bogklub.
Sjøberg, S. (2005): "Naturfag som almendannelse - En kritisk fagdidaktik",
Klim.
Skytte, E. et al. (2019): "Ud i naturen - ind i fællesskabet",
Akademisk Forlag.
Soulié, T. & B. Therkildsen (red.) (2011): "Friluftsliv - for
mennesker med funktionsnedsættelse: en antologi om rehabilitering,
habilitering, specialpædagogik, socialpædagogik og fritid", Handicapidrættens
Videnscenter.
”Spejderlex” (1998). Det Danske Spejderkorps.
Stahr, J. (1995): ”Olivia i naturen”, DR.
Steensbech, P. & A.K. Lund (1999): ”Troværdighed”, Frydenlund.
Strarup, M. (2018): "Hva' nu? Dannelse til bæredygtighed i børnehave,
folkeskole og ungdomsuddanelse", Fjordager.
Sverdrup-Thygeson, A. (2019): "Insekternes planet",
Gyldendal.
Sørensen, T. (2006): "Børnenes naturbog",
Politikens Forlag.
Thomas, L. (2004): "Dyrenes rekordbog", Forlaget
Sesam.
Thomsen, P. (1981): "Hvad gør du, når du finder...".
Lindhardt & Ringhof.
Therkildsen, F. (1995): "Oplev ferskvandet",
Kroghs Forlag A/S.
Therkildsen, F. (1995): "Oplev skoven", Kroghs
Forlag A/S.
Tiller, T. (1999): "Aksjonslæring", HøyskoleForlaget,
Norge.
Tind, K. (2003): "Danmarks flora", Gyldendal.
Tordsson, B. (2006): "Perspektiv på friluftslivets pædagogik",
CVU Sønderjylland, University College.
”Udflytterbørnehaver.” Dansk Pædagogisk Historisk Forening.
1994.
Ulstrup, T. (2021): "Undepend - Gå nøgen ind i naturen",
Undepend Publishing.
Vesterholt, J. (2004): "Danmarks svampe", Gyldendal.
Vigsø, B. & V. Nielsen (2006): "Børn & udeliv",
CVU Vest Press.
van Veen, M. & B. de Neve (2003): "Vil du med ud i naturen",
Carlsen.
Vanghøj, D. & O. Wohlgemuth (2008): "Nordiske øjenåbnere
på Frøbelseminariet" i 0-14, ISSN 0906-5873. - Årg.
18, nr. 3, s. 92-95.
Vetlesen, A. J. & R. Willig (2017): Hvad skal vi
svare? Hans Reitzels Forlag.
Vølker, L. (2003): ”Bålkogebogen – gode ideer til
mad over bål”. Spejderforlaget.
Wohlgemuth, O. (1991): "Neritiske vandloppers fødespektre",
DFH forlag.
Wohlgemuth, O. (2006): "Håndbog i naturpædagogik".
Forlaget Politisk Revy.
Wohlgemuth, O. (2009): "Naturpædagogik - en vigtig brik til til
forståelse
af nordisk institutionskultur" i "Barnekultur og barnekulturelle
uttrykk i Norden", Red: Jørgensen og Maagerø,
Novus Forlag, Oslo.
Wohlgemuth, O. (2015): ”Historierne på himlen.” Internettet:
http://www.naturpaedagogik.dk/stjerner
Wohlgemuth, O. (2018): ”Tilføjelser og ny viden.” Internettet:
http://naturpaedagogik.dk/ny.htm
Wohlleben, P. (2016): "Træernes hemmelige liv",
People'sPress.
Wolf, J. (1997): "Etikken og universet",
Anis.
Wolff, J. (1973): ”Årets gang i naturen”,
Det Danske Spejderkorps.
Wulf, Andrea (2019): "Opfindelsen af naturen",
Gads forlag
Zelander, E. (2018): "Mindfulness i naturen - Vejen til større
livsglæde
og mindre stress", Pressto.
Østergaard, A. (1993): "Det nære miljø - aktivitetsstof." OP-forlag.
Ole Wohlgemuth:
HÅNDBOG I NATURPÆDAGOGIK
ISBN 87 7378 286 6
Forlaget Politisk Revy,
2.
udgave, 2006.